w ,

INNOWACYJNA ŚWIETLICA W SP6 W ZGIERZU

Początki Naszej Szkoły sięgają roku 1914. Było to Seminarium Nauczycielskie, przy którym powołano Szkołę Ćwiczeń . Miała być ona wzorcową i najpiękniejszą szkołą w Zgierzu, w związku z tym to z niej brano przykład i w niej uczono przyszłych nauczycieli i pedagogów. Szkoła była zawsze kreatywna i z pomysłami. Od początku prężnie działała świetlica szkolna, z przerwą na lata istnienia gimnazjum (1999-2017).

Po wielu latach funkcjonowania gimnazjum świetlica powróciła w nasze szkolne progi. Od 2017 roku jako: Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Jana Kochanowskiego w Zgierzu z Oddziałami Dwujęzycznymi i Oddziałami Sportowymi podtrzymujemy tradycję szkoły kreatywnej i innowacyjnej.

W ciągu ostatnich lat zmieniające się warunki społeczno-ekonomiczne sprawiły, że świetlica szkolna zaczęła pełnić ważną rolę w życiu szkoły, rodziców i uczniów. Nauczyciele oraz dyrektorzy szkół mają świadomość, że w ostatnim czasie coraz większa odpowiedzialność ciąży na świetlicach i starają się temu wyzwaniu sprostać wychodząc naprzeciw zainteresowaniom dzieci. Świetlicowe grupy mają swoich wychowawców, którzy przedstawiają dzieciom propozycje w różnych odsłonach : projekty, wyjazdy ,programy. Innowacyjność stała się wizytówką świetlicy.

Realizujemy obecnie:

  • Innowację programową ,,Witaj w świecie Kamishibai’ rozwijającą zainteresowania czytelnicze, plastyczne i teatralne uczniów klas szkoły podstawowej

Teatrzyk Kamishibai jest wykorzystywany do nauki czytania dzieciom, opowiadania , a także rysowania i pisania opowiadań przez dzieci. Ze względu na swoją praktyczność (poręczny teatrzyk składany w formie walizki) kamishibai można prezentować w rozmaitych miejscach, w których gromadzą się dzieci.

Przedstawienia Kamishibai stanowią doskonałą pomoc dydaktyczną oraz są świetną formą zabawy w świetlicy. Zabierają uczestników w podróż do magicznej krainy teatru i literatury równocześnie.

  • Innowacją pedagogiczną ,,Z kamerą wśród słów’’

Innowacja ta wykorzystywana jest do kształtowania u wychowanków poczucia odpowiedzialności za słowo , przekazywania informacji, uzyskania większej sprawności językowej. Równie ważne jest , aby dzieci przenosiły zdobyte w szkole wiadomości na grunt domowy. W pracy wykorzystywane   są: gry planszowe, zabawki edukacyjne, literatura dziecięca, różnorodne klocki do zajęć dydaktycznych i zabaw.

Innowacja ma charakter otwarty a jej treści będą modyfikowane w zależności od potrzeb i zainteresowań dzieci ,poprzez spotkania tematyczne np.: z policjantem, logopedą, pracownikiem Studia telewizyjnego.

  • Innowacją pedagogiczną „ Szkoła Good Food”

Celem tej innowacji jest kształtowanie u wychowanków prawidłowych nawyków żywieniowych. Poprzez udział w warsztatach i szkoleniach prowadzonych przez dietetyka uczniowie poznali zasady prawidłowego odżywiania oraz ich wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Szkoła wzięła udział w akcjach: „ Szkoła na widelcu”, „ Śniadanie daję moc”, „ Szklanka mleka” „ Mamo, Tato wolę wodę”. Ważne, aby dzieci wykorzystywały zdobyte w szkole wiadomości i umiejętności w życiu codziennym.

Innowacja ma charakter otwarty a jej treści będą rozszerzane w zależności od potrzeb  i zainteresowań dzieci, między innymi : w czasie wycieczek, warsztatów kulinarnych .

Program zajęć kształtujących – rozwijających zdolności twórcze i odtwórcze u uczniów, realizowany w świetlicy szkolnej SP6 w Zgierzu

  • ,,Japonia bliżej nas – świetlicowe spotkanie z origami”.

Program ten wykorzystywany jest obecnie jako forma miłego spędzania wolnego czasu. W przyszłości może stać się przyjemnym hobby. Na zajęciach dzieci wykorzystują origami do zabaw tematycznych związanych z ekologią, tradycją, literaturą.

Technika origami jest doskonałym sposobem relaksu nie tylko w świetlicy, ale również w domu rodzinnym. Wykonywane wspólnie prace mogą być dekoracją pokoju dziecka, ale również całego domu. Mogą też stać się zabawką, prezentem dla innych.

  • Innowacją pedagogiczną ,,Moje miasto Zgierz’’

Uczniowie w ramach zajęć realnie poznają historię naszej „małej ojczyzny” i jej uroczych zakątków. Niniejsza innowacja ma na celu kształtowanie pozytywnych postaw patriotycznych oraz rozbudzenie zainteresowan historycznych i przyrodniczych. Formy realizacji zagadnienia to :warsztaty, spotkania, wywiady, konkursy, kwesty na cmentarzu ,spacery w najstarsze miejsca w mieście. Uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę. Stworzyli gazetkę klasową w celu przedstawienia historii miasta pozostałym uczniom.

Projekt podoba się uczniom i rodzicom, dlatego będzie kontynuowany .

  • Innowację pedagogiczną ,,Szkolne koło gier planszowych’’

W obecnym czasie zauważa się powrót do gier planszowych. W trakcie wspólnego spędzania czasu w świetlicy dzieci rozwijają swoje umiejętności interpersonalne, uczą się wspólnego grania, współdziałania, przestrzegania reguł oraz przewidywania i podejmowania decyzji. Poprzez doświadczanie różnych emocji jakie pojawiają się w trakcie gry uczniowie doznają zarówno emocji przyjemnych – poczucie wygranej, jak i nieprzyjemnych – radzenie sobie z przegraną. Szkolne koło gier planszowych jest bardzo popularne. Uczęszcza na nie duża grupa dzieci, a wychodząc naprzeciw ich zainteresowaniom zakupionych zastało wiele ciekawych materiałów dydaktycznych.

Jesteśmy Szkołą o Oddziałami Sportowymi dlatego do współpracy z wychowawcami świetlicy zaangażowani są nauczyciele wychowania fizycznego. Ich zadaniem jest

pozyskiwanie talentów do klas sportowych o profilu piłki nożnej .Efekty współpracy są widoczne. W szkole powstało już pięć oddziałów sportowych o profilu piłki nożnej. W 2022 roku działająca w szkole świetlica wraz ze stowarzyszeniem sportowym UMKS Zgierz bierze udział w programie MOCE NAD Łódzkie. Program przeznaczony jest dla wszystkich dzieci pochodzenia ukraińskiego realizujących obowiązek szkolny na terenie miasta i gminy Zgierz .Obejmuje on zajęcia sportowe, integracyjne, plastyczne i inne.

Wciąż nowe propozycje sprawiają, że świetlica szkolna tętni życiem oraz jest miejscem twórczej współpracy nauczycieli i dzieci.

Autorem artykułu jest mgr Katarzyna Klauzińska

Ten wpis został stworzony w naszym świetnym, łatwym do używania formularzu przesyłania wpisów. Stwórz swój wpis!

Zgłoś nadużycie

Co myślisz?

Napisane przez KATARZYNA KLAUZIŃSKA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kacper Adam „Fanner” Zapędowski [kim jest, pochodzenie, kariera]

Japoński masaż twarzy

Japoński Masaż Twarzy