Reklamy w telewizji i radio, teksty na bilbordach, hasła reklamowe marek, a nawet teksty na stronach internetowych – to wszystko robota copywritera. Tę wdzięczną pracę możesz wykonywać z dowolnego miejsca na ziemi z dostępem do sieci. Ale nie każdy copywriter zarobi tyle, aby się przyzwoicie utrzymać. Jak wygląda droga na szczyt? Czy warto zostać copywriterem?
Kim jest i czym zajmuje się copywriter?
Współczesne firmy aby skutecznie sprzedawać potrzebują świetnych produktów i jeszcze lepszych treści, które przekonają klientów do zakupu. Zatrudniają rasowych copywriterów, którzy potrafią nawet ze zwykłych przedmiotów uczynić perełkę, przed którą odbiorcy otworzą swoje portfele.
To bardzo pożądany zawód, zwłaszcza że cechuje się niską barierą wejścia, zarobki mogą być niezwykle wysokie i można pracować, gdzie tylko się chce.
Czym więc konkretnie zajmuje się profesjonalny copywriter?
- Pisze opisy produktów i kategorii w sklepach internetowych;
- Wymyśla hasła reklamowe firm oraz ich nazwy;
- Tworzy wpisy blogowe;
- Redaguje treści sprzedażowe na firmowych stronach internetowych;
- Wymyśla scenariusze do reklam telewizyjnych i radiowych;
- Redaguje wpisy w social mediach;
- Jest odpowiedzialny za tworzenie newsletterów;
- Pisze treści optymalizacyjne pod Google.
Lista jest naprawdę długa i z roku na rok coraz bardziej się rozszerza. Na popularności zyskuje ostatnio UX copywriter, którego zadaniem jest tworzenie krótkich komunikatów w aplikacjach czy systemach informatycznych i na stronach, tzw. microcopy.
Istnieje również podział na poszczególne rodzaje copywriterów, takich jak copywriter sprzedażowy, seo copywriter, content writer czy copywriter kreatywny.
Czy warto zostać copywriterem?
Jeśli masz zapał do pisania, interesujesz się psychologią i biegle poruszasz się po internecie w poszukiwaniu dobrych źródeł informacji – to praca copywritera Ci się spodoba. Musisz jednak wiedzieć, że niska bariera wejścia powoduje, że rynek wypełniony jest tanimi i przeciętnymi copywriterami, spośród których wybić się jest niezwykle trudno.
Droga na szczyt będzie długa i ciężka. Ale warta jest swojej ceny. Nie tylko jeśli chodzi o zarobki, ale o wolność oraz ogromną satysfakcję z wykonywanej pracy (pomagasz firmom osiągać zyski).
Obecnie coraz więcej firm przenosi swoją działalność do świata online. Rośnie więc zapotrzebowanie na skuteczne treści sprzedażowe oraz wpisy blogowe. Coraz bardziej wzrasta również świadomość klientów co do jakości publikowanych treści.
A to oznacza, że naprawdę skuteczni copywriterzy będą rozchwytywani przez firmy. A zleceń nie zabraknie.
Jak zostać copywriterem?
Przede wszystkim zacznij pisać. Możesz pomyśleć o założeniu własnego bloga, na którym będziesz trenować swój warsztat. Dobrym ćwiczeniem jest również przerabianie istniejących treści na stronach. Dzięki temu zbudujesz sobie portfolio, które potem zaczniesz wysyłać prawdziwym klientom.
Przejrzyj listę dostępnych praktyk w serwisach z ogłoszeniami o pracę. Nawet bezpłatny staż w renomowanej agencji zwiększy Twoje doświadczenie i umiejętności. Korzystaj również z kursów o copywritingu oraz bierz udział w webinariach.
Jak zdobyć pierwsze zlecenie jako copywriter?
Jeśli jesteś początkujący i chciałbyś sprawdzić swoje szanse w zawodzie, przejrzyj zewnętrzne serwisy ze zleceniami. Sprawdź takie miejsca jak goodcontent czy textbookers, gdzie możesz wybierać pomiędzy rodzajem tekstu i jego tematyką. Stawki są tam bardzo niskie, ale za to podszkolisz i sprawdzisz swój warsztat.
Dobrym miejscem na znalezienie wyżej płatnych zleceń będą grupy na facebooku, a także takie strony jak useme czy oferia. Grasuje tam jednak spora konkurencja i często zleceniodawcy wybierają najtańszą ofertę. Ale warto próbować.
Możesz również przesyłać swoje oferty do firm, które zamieściły ogłoszenia o poszukiwaniu copywritera. Zaoferuj im pomoc, opowiedz co zyskują korzystając z Twojej pomocy. A nawet wyjdź z propozycją napisania jednego tekstu za darmo – istnieje spora szansa, że treść im się spodoba i nawiążecie dalszą, już płatną współpracę.
Podsumowanie
Krokiem do osiągnięcia stabilnej pozycji w zawodzie copywritera jest wytrwałość, nieustanne poszerzanie umiejętności pisarskich oraz wiedzy z marketingu i psychologii. Zanim się wyróżnisz i faktycznie zaczniesz dobrze zarabiać, może minąć sporo czasu. Ale nie zniechęcaj się. Znajdź swoją specjalizację i szukaj zleceń. Jeśli będziesz dobry na pewno ktoś Cię zauważy.
Ten wpis został stworzony w naszym świetnym, łatwym do używania formularzu przesyłania wpisów. Stwórz swój wpis!