Webinar to sposób komunikacji, który w ostatnim czasie przybrał mocno na znaczeniu. Głównie za sprawą koronawirusa, który sprawił, że coraz więcej osób szuka domowych sposobów na poszerzenie swoich kompetencji.
Co to jest Webinar?
Szkolenie online, konferencja online… to synonimy webinaru. Webinar polega na tym, że siedząc w domowych pieleszach możesz za pośrednictwem internetu wziąć udział w wydarzeniu, gdzie jeden lub wielu prowadzących omawia temat będący w obszarze Twoich zainteresowań.
Webinarem śmiało można także nazwać live, choć nie koniecznie z przebiegu jakiejś gry 🙂 Webinar z założenia to transmisja na żywo, której celem jest dzielenie się wiedzą z uczestnikami takiego spotkania. Ale nie tylko.
W rzeczywistości główny cel większości webinarów, to sprzedaż. Tak, tak. Dzieląc się wiedzą prowadzący prezentuje swoje produkty i usługi, a niejednokrotnie w trakcie webinaru organizuje także akcje promocyjne. Uczestnicy mogą więc nie tylko dowiedzieć się czegoś nowego, ale także mogą skorzystać ze specjalnych zniżek.
Korzyści są więc obopólne. Prowadzący poświęca swój czas, ale w zamian ma nowe kontakty i generuje sprzedaż. Uczestnik ma łatwy dostęp do nowej wiedzy i jednocześnie może nieco zaoszczędzić korzystając z ofert w ramach webinaru.
Jak poprowadzić własny webinar
W zasadzie nie potrzebujesz wiele. Nie musisz mieć drogiego sprzętu, ani wynajmować studia żeby poprowadzić swój webinar. W praktyce wystarczy Ci w miarę przyzwoita kamerka internetowa, komputer i internet. To w zupełności wystarczy, aby poprowadzić swój pierwszy webinar.
Nie musisz też od razu inwestować w wyspecjalizowane oprogramowanie. Pierwsze kroki możesz śmiało stawiać wykorzystując narzędzia dostępne za darmo, takie jak możliwość prowadzenia liveów za pośrednictwem mediów społecznościowych, np. YouTube czy Facebooka.
Z czasem gdy już okrzepniesz i pojawi się potrzeba wdrożenia dodatkowych narzędzi takich jak wirtualna tablica, prezentacje, czy webinary na autopilocie, możesz rozejrzeć się za oprogramowaniem dedykowanym tego rodzaju aktywności. Jest tego całkiem sporo.
Kilka przykładów:
Przygotuj się
Decydując się na poprowadzenie webinaru musisz poświęcić mu sporo czasu. Ważne jest to, aby Twój przekaz był merytoryczny i odpowiednio uporządkowany. Prowadząc webinar bez przygotowania, ryzykujesz chaosem, który nie będzie dobrze wpływał na postrzeganie Ciebie i Twojej marki.
Zrób plan spotkania, przygotuj slajdy do prezentacji (jeśli będą pomocne) i prowadząc webinar staraj się swój plan zrealizować. Zostanie to docenione przez uczestników, co nie tylko pomoże Ci zwiększyć sprzedaż, ale także zachęci ich do zapisania się na kolejne organizowane przez Ciebie sesje online.
Webinar na autopilocie
Przewinęło nam się to określenie nieco wyżej, ale o co dokładnie chodzi?
Twój webinar wcale nie musi być nadawany na żywo. Jeśli potwornie boisz się tego doświadczenia, to swój pierwszy webinar możesz po prostu nagrać, bez stresu, a potem zaplanować go w czasie i puścić z tego nagrania.
Nie jest to idealne rozwiązanie, bo pozbawiasz się pełnej interaktywności, która nie jest bez znaczenia, ale może to być pewnego rodzaju substytut w sytuacji gdy paraliżuje Cię strach przed nowym czyli tą formą komunikacji.
Autopilot w przypadku webinarów często jest także wykorzystywany do powtórek. Prowadzisz webinar live, nagrywasz go, a potem powtarzasz raz lub kilka razy, ale już w formie nagrania.
Czy na webinarze można zarobić
Wyobraź sobie, że w trakcie webinaru trwającego godzinę lub dwie zarabiasz 30 000 zł. Może sie to wydać fikcją żywcem wziętą z bajek, ale w praktyce jest to możliwe. Co więcej osoby, które specjalizują się w prowadzeniu webinarów i robią to dobrze potrafią wykręcać znacznie większe kwoty liczone w setkach tysięcy.
Nie musisz mieć od razu własnych produktów lub usług. Równie dobrze w trakcie webinarów możesz omawiać produkty/usługi zewnętrznych firm i zarabiać w ten sposób na afiliacji. Też wiele osób własnie w ten sposób do tego podchodzi i w trakcie jednego webinaru są w stanie sprzedać więcej niż za pośrednictwem swojej strony czy mediów społecznościowych przez cały miesiąc.
Zwróć uwagę na wspomnianą możliwość nagrań webinarów. Niektórzy wykorzystują to do tego aby po przeprowadzeniu webinaru otwartego mieć gotowy materiał edukacyjny, który mogą sprzedawać na swojej stronie! Niesamowita oszczędność czasu.
Czy warto?
Bezwzględnie TAK. Zerknij na wcześniejszy fragment tego artykułu i to już powinno dać Ci sporo do myślenia. To jedna z najtańszych i najskuteczniejszych form pozyskiwania Klientów i generowania sprzedaży.
Większość osób tego nie robi, bo albo nie wie jak, albo zwyczajnie paraliżuje ich strach przed jakimkolwiek wystąpieniem publicznym, ale to bardzo dobrze, bo nawet jeśli należysz do grona takich osób, ale w końcu się przełamiesz, to wyróżnisz się w znaczący sposób na tle swoich konkurentów.
Oni jeszcze tego nie robią, ale pamiętaj, że to się zmienia! Prędzej czy później zrozumieją potencjał i ruszą do boju. Im wcześniej zaczniesz tym będziesz w tym o wiele od nich lepszy.
Powodzenia!