w ,

INNOWACYJNA ŚWIETLICA W SP6 W ZGIERZU

Początki Naszej Szkoły sięgają roku 1914. Było to Seminarium Nauczycielskie, przy którym powołano Szkołę Ćwiczeń . Miała być ona wzorcową i najpiękniejszą szkołą w Zgierzu, w związku z tym to z niej brano przykład i w niej uczono przyszłych nauczycieli i pedagogów. Szkoła była zawsze kreatywna i z pomysłami. Od początku prężnie działała świetlica szkolna, z przerwą na lata istnienia gimnazjum (1999-2017).

Po wielu latach funkcjonowania gimnazjum świetlica powróciła w nasze szkolne progi. Od 2017 roku jako: Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Jana Kochanowskiego w Zgierzu z Oddziałami Dwujęzycznymi i Oddziałami Sportowymi podtrzymujemy tradycję szkoły kreatywnej i innowacyjnej.

W ciągu ostatnich lat zmieniające się warunki społeczno-ekonomiczne sprawiły, że świetlica szkolna zaczęła pełnić ważną rolę w życiu szkoły, rodziców i uczniów. Nauczyciele oraz dyrektorzy szkół mają świadomość, że w ostatnim czasie coraz większa odpowiedzialność ciąży na świetlicach i starają się temu wyzwaniu sprostać wychodząc naprzeciw zainteresowaniom dzieci. Świetlicowe grupy mają swoich wychowawców, którzy przedstawiają dzieciom propozycje w różnych odsłonach : projekty, wyjazdy ,programy. Innowacyjność stała się wizytówką świetlicy.

Realizujemy obecnie:

  • Innowację programową ,,Witaj w świecie Kamishibai’ rozwijającą zainteresowania czytelnicze, plastyczne i teatralne uczniów klas szkoły podstawowej

Teatrzyk Kamishibai jest wykorzystywany do nauki czytania dzieciom, opowiadania , a także rysowania i pisania opowiadań przez dzieci. Ze względu na swoją praktyczność (poręczny teatrzyk składany w formie walizki) kamishibai można prezentować w rozmaitych miejscach, w których gromadzą się dzieci.

Przedstawienia Kamishibai stanowią doskonałą pomoc dydaktyczną oraz są świetną formą zabawy w świetlicy. Zabierają uczestników w podróż do magicznej krainy teatru i literatury równocześnie.

  • Innowacją pedagogiczną ,,Z kamerą wśród słów’’

Innowacja ta wykorzystywana jest do kształtowania u wychowanków poczucia odpowiedzialności za słowo , przekazywania informacji, uzyskania większej sprawności językowej. Równie ważne jest , aby dzieci przenosiły zdobyte w szkole wiadomości na grunt domowy. W pracy wykorzystywane   są: gry planszowe, zabawki edukacyjne, literatura dziecięca, różnorodne klocki do zajęć dydaktycznych i zabaw.

Innowacja ma charakter otwarty a jej treści będą modyfikowane w zależności od potrzeb i zainteresowań dzieci ,poprzez spotkania tematyczne np.: z policjantem, logopedą, pracownikiem Studia telewizyjnego.

  • Innowacją pedagogiczną „ Szkoła Good Food”

Celem tej innowacji jest kształtowanie u wychowanków prawidłowych nawyków żywieniowych. Poprzez udział w warsztatach i szkoleniach prowadzonych przez dietetyka uczniowie poznali zasady prawidłowego odżywiania oraz ich wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Szkoła wzięła udział w akcjach: „ Szkoła na widelcu”, „ Śniadanie daję moc”, „ Szklanka mleka” „ Mamo, Tato wolę wodę”. Ważne, aby dzieci wykorzystywały zdobyte w szkole wiadomości i umiejętności w życiu codziennym.

Innowacja ma charakter otwarty a jej treści będą rozszerzane w zależności od potrzeb  i zainteresowań dzieci, między innymi : w czasie wycieczek, warsztatów kulinarnych .

Program zajęć kształtujących – rozwijających zdolności twórcze i odtwórcze u uczniów, realizowany w świetlicy szkolnej SP6 w Zgierzu

  • ,,Japonia bliżej nas – świetlicowe spotkanie z origami”.

Program ten wykorzystywany jest obecnie jako forma miłego spędzania wolnego czasu. W przyszłości może stać się przyjemnym hobby. Na zajęciach dzieci wykorzystują origami do zabaw tematycznych związanych z ekologią, tradycją, literaturą.

Technika origami jest doskonałym sposobem relaksu nie tylko w świetlicy, ale również w domu rodzinnym. Wykonywane wspólnie prace mogą być dekoracją pokoju dziecka, ale również całego domu. Mogą też stać się zabawką, prezentem dla innych.

  • Innowacją pedagogiczną ,,Moje miasto Zgierz’’

Uczniowie w ramach zajęć realnie poznają historię naszej „małej ojczyzny” i jej uroczych zakątków. Niniejsza innowacja ma na celu kształtowanie pozytywnych postaw patriotycznych oraz rozbudzenie zainteresowan historycznych i przyrodniczych. Formy realizacji zagadnienia to :warsztaty, spotkania, wywiady, konkursy, kwesty na cmentarzu ,spacery w najstarsze miejsca w mieście. Uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę. Stworzyli gazetkę klasową w celu przedstawienia historii miasta pozostałym uczniom.

Projekt podoba się uczniom i rodzicom, dlatego będzie kontynuowany .

  • Innowację pedagogiczną ,,Szkolne koło gier planszowych’’

W obecnym czasie zauważa się powrót do gier planszowych. W trakcie wspólnego spędzania czasu w świetlicy dzieci rozwijają swoje umiejętności interpersonalne, uczą się wspólnego grania, współdziałania, przestrzegania reguł oraz przewidywania i podejmowania decyzji. Poprzez doświadczanie różnych emocji jakie pojawiają się w trakcie gry uczniowie doznają zarówno emocji przyjemnych – poczucie wygranej, jak i nieprzyjemnych – radzenie sobie z przegraną. Szkolne koło gier planszowych jest bardzo popularne. Uczęszcza na nie duża grupa dzieci, a wychodząc naprzeciw ich zainteresowaniom zakupionych zastało wiele ciekawych materiałów dydaktycznych.

Jesteśmy Szkołą o Oddziałami Sportowymi dlatego do współpracy z wychowawcami świetlicy zaangażowani są nauczyciele wychowania fizycznego. Ich zadaniem jest

pozyskiwanie talentów do klas sportowych o profilu piłki nożnej .Efekty współpracy są widoczne. W szkole powstało już pięć oddziałów sportowych o profilu piłki nożnej. W 2022 roku działająca w szkole świetlica wraz ze stowarzyszeniem sportowym UMKS Zgierz bierze udział w programie MOCE NAD Łódzkie. Program przeznaczony jest dla wszystkich dzieci pochodzenia ukraińskiego realizujących obowiązek szkolny na terenie miasta i gminy Zgierz .Obejmuje on zajęcia sportowe, integracyjne, plastyczne i inne.

Wciąż nowe propozycje sprawiają, że świetlica szkolna tętni życiem oraz jest miejscem twórczej współpracy nauczycieli i dzieci.

Autorem artykułu jest mgr Katarzyna Klauzińska

This post was created with our nice and easy submission form. Create your post!

Report

Co myślisz?

Napisane przez KATARZYNA KLAUZIŃSKA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kacper Adam „Fanner” Zapędowski [kim jest, pochodzenie, kariera]

Japoński masaż twarzy

Japoński Masaż Twarzy